Program Gospodarki Zasobem Mieszkaniowym Gminy
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy na lata 2007-2011.
Konieczność opracowania wieloletniego programu gospodarowania lokalowym zasobem gminy wynika z art. 21 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz.U z 2006 r. nr 31, poz. 266).
Głównym zadaniem polityki mieszkaniowej gminy jest tworzenie warunków efektywnego wykorzystania istniejących zasobów mieszkaniowych i infrastruktury technicznej oraz takie modyfikowanie systemu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych
aby otworzyć szansę zaspokajania tych problemów w możliwie najkrótszym czasie.
- Prognoza dotycząca stanu ilościowego i technicznego zasobów mieszkaniowych Gminy.
1) Stan zasobów mieszkaniowych Gminy Radziłów przedstawiono w poniższej tabeli:
Wyszczególnienie | Stan techniczny | ||
Zły | Średni* | Dobry** | |
Mieszkania ogółem | 3 | 4 | 14 |
Mieszkania socjalne | 2 | 1 | - |
Mieszkania pozostałe | 1 | 3 | - |
Mieszkania związane | - | 0 | 14 |
* stan techniczny średni – w najbliższym czasie (2-3 lata) zachodzi potrzeba dokonania niezbędnego remontu (wymiany) co najmniej jednego z elementów wyposażenia lokalu.
** nie zachodzi potrzeba pilnego remontu do następnego przeglądu technicznego obiektów (5 lat)
2) Z zasobu mieszkaniowego gminy wyodrębniono jeden lokal socjalny o pow. 90 mkw w budynku byłej Szkoły Filialnej w Glinkach,( rok budowy 1930) oraz dwa lokale
w budynku byłej szkoły filialnej w Rydzewie Szlacheckim o łącznej powierzchni 180 mkw (rok budowy 1968),
3) 14 mieszkań w budynkach komunalnych, zaliczono do lokali których najem związany jest ze stosunkiem pracy:
- pięć lokali w budynku Szkoły Podstawowej w Radziłowie oddane do użytku w roku 1994, o łącznej powierzchni 295 mkw,
- dwa lokale w budynku Szkoły Podstawowej w Karmarzewie, o łącznej powierzchni 93 mkw, wybudowane w roku 1956 .
- jeden lokal w budynku Szkoły Podstawowej w Klimaszewnicy o pow. 56 mkw, rok budowy 1961
- trzy lokale w budynku Posterunku Policji wybudowany w roku 1972
- trzy lokale w budynku Ośrodka Zdrowia w Radziłowie o łącznej powierzchni 195,12 m2,
4) 4 mieszkania zaliczono do pozostałych
- trzy lokale w budynku Ośrodka Zdrowia w Słuczu wybudowany w roku 1972
o łącznej powierzchni 110 mkw, - lokal w budynku byłej szkoły filialnej w Łojach Awissa o łącznej powierzchni 66,86 mkw. rok budowy 1965
5) W latach 2007 – 2012 nie przewiduje się wzrostu liczby lokali mieszkalnych.
6) Stan wyposażenia technicznego lokali mieszkalnych przedstawia następująca tabela:
Wyszczególnienie | Lokale komunalne | ||
socjalne | ze stosunkiem pr. | pozostałe | |
Liczba mieszkań ogółem | 3 | 14 | 4 |
Wyposażone w wodę | 1 | 14 | 4 |
Wyposażone w CO | - | 14 | 3 |
*Stan techniczny lokali oraz ich wyposażenia zmieniał się będzie w miarę realizowania planu remontu budynków.
- Zmiany w strukturze wyposażenia technicznego zasobów mieszkaniowych
w latach 2007 – 2012.
1) Gmina Radziłów będzie kontynuowała podwyższenie stanu technicznego lokali między innymi w związku z rozwojem infrastruktury technicznej.
2) Zakres dokonywanych zmian w strukturze wyposażenia technicznego oraz
w strukturze zasobów mieszkaniowych dostosowany będzie do zapotrzebowania na lokale socjalne.
3) W chwili obecnej lokal socjalny nie jest zamieszkały. Przewiduje się że w przypadku zapotrzebowania na lokale socjalne liczba ich będzie sukcesywnie wzrastała.
- Analiza potrzeb oraz plan remontów wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali.
Gmina Radziłów będzie wykonywała wszelkie drobne remonty lokali mieszkalnych
i budynków w których się one znajdują w zakresie na jaki pozwalały będą środki finansowe przeznaczone na te cele w budżecie gminy, w kolejności zależnej od stopnia pilności tych remontów.
W latach 2007 – 2012 będą potrzebne między innymi takie prace jak:
- remont dachu w budynku posterunku Policji,
- termomodernizacja budynku posterunku Policji
- termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Radziłowie
- włączenie lokalu w budynku Szkoły Podstawowej w Klimaszewnicy do oczyszczalni ścieków,
- wymiana instalacji elektrycznej, remont instalacji wod. - kan. w lokalu mieszkalnym budynku Szkoły Podstawowej w Kramarzewie,
- remont lokali mieszkalnych w Rydzewie Szlacheckim i Glinkach i Łojach-Awissa
a także w Słuczu.
- Planowana sprzedaż lokali.
1) Gmina Radziłów w latach 2007 – 2012 nie planuje zbycia lokali mieszkalnych, ewentualna sprzedaż lokali, które okażą się zbędne do celów prawidłowego gospodarowania zasobami lokalowymi Gminy odbędzie się zgodnie z zasadami zawartymi w Uchwale Rady Gminy Radziłów Nr IX/44/99 z dnia 30 kwietnia 1999 r w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości, oraz ich wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż trzy lata,
2) W zasobie lokali komunalnych zachodzi potrzeba zwiększenia lokali socjalnych.
5. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach.
Do realizacji zamierzeń przedstawionych w niniejszym opracowaniu potrzebna jest kumulacja środków finansowych z różnych źródeł .
Głównym założeniem powinno być dążenie wytworzenia tzw. obiegu zamkniętego,
co oznacza, że środki uzyskane ze strefy mieszkaniowej powinny być przeznaczane na strefę mieszkaniową. Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej będą wpływy z czynszów za wynajem lokali. Występującą różnicę pomiędzy dochodami z najmu
a faktycznymi kosztami bieżącego utrzymania budynków i lokali oraz ich remontów pokrywana będzie z budżetu gminy, ze środków preferencyjnych kredytów i dotacji
z Unii Europejskiej .
Analizując koszty ponoszone na utrzymanie lokali mieszkalnych, oraz wpływy
z czynszów za lokale zamieszkałe przewiduje się, że na utrzymanie mieszkaniowego zasobu Gminy w latach 2007 – 2012 należy zabezpieczyć w budżecie gminy kwotę minimum 2 miliony złotych.
6. Zasady polityki czynszowej.
Poważnym problemem zasobów mieszkaniowych gminy jest postępująca
ich dekapitalizacja. Jedną z jej przyczyn jest zaniżony poziom czynszów. Przez wiele
lat normą było ustalanie czynszów na niezmienionym poziomie.
Zaplanowane w poprzednim programie remonty w większości zostały zrealizowane.
W kolejnych budżetach nie przewidywano odpowiednich funduszy, a ponadto ostatnio występują zaległości w opłacaniu czynszów.
W najblizszym czasie należy zastosować politykę czynszu ekonomicznego, pokrywającego koszty eksploatacji i remontów budynków. Czynsz ustalany przez Wójta gminy powinien być nadal różnicowany w zależności od standartu mieszkania, przy jednoczesnym wspieraniu rodzin żyjących w niedostatku, dodatkami mieszkaniowymi.
Podstawowe zasady polityki czynszowej powinny uwzgledniać następujące czynniki:
1. Wysokość czynszu w zasobach mieszkaniowych powinna być ustalana
na poziomie pozwalającym pokryć koszty bieżącej eksploatacji oraz techniczne, podstawowe utrzymanie (konserwacja i bieżące remonty). Punktem odniesienia dla kształtowania wysokości czynszu powinny być relacje kosztów, wydatków
i wpływów.
2. Należy dążyć do tego aby coroczna zwyżka czynszu pokrywała koszty inflacji
i była tak kształtowana aby uwzględniała istotne czynniki mające wpływ
na warunki zamieszkiwania.
3. W lokalach wchodzących do mieszkaniowego zasobu gminy wójt ustala stawki czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej z uwzględnieniem przepisów ustawy
z dnia z dnia 31 czerwca 2001 r w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy
o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Z 2005r Nr 31, poz. 266 zpóźn. zm) oraz ustawy z dnia
15 grudnia 2006r o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 249, poz. 1833).
4. Zgodnie z art. 9 w.w. Ustawy podwyższenie czynszu nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.
5. Obniżenie czynszu może następować tylko na zasadach określonych w art. 7 pkt. 2 – 11 ustawy z dnia 7 lutego 2005 r o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
7. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.
Mieszkaniowym zasobem gminy zarządza Wójt Gminy.
Podstawy ekonomiczne zarządzania powinno zapewniać się przede wszystkim przez:
● ustalanie stawek czynszowych w sposób umożliwaiający pokrycie poniesionych kosztów bieżących eksploatacji oraz remontów bieżących (konserwacja + naprawy);
● finansowanie z budżetu gminy kosztów remontów kapitalnych i modernizacji.
● wykonanie termomoizolacyjnych budynków komunalnych przy pozyskiwanniu dotacji ze środków unijnych
8. Szacunkowa wysokość wydatków na remonty lokali i budynków wchodzących
w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
W celu poprawienia warunków mieszkaniowych oraz zmniejszenia wydatków ponoszonych na ogrzanie mieszkań niezbedna jest termomodernizacja budynków w których znajdują się lokale mieszkalne.
Szacunkowe zestawienie kosztów remontów i modernizacji
*podane poniżej zadania są jedynie przykładowe, ich realizacja i kolejność w dużej mierze zależy
od środków przeznaczonych na te cele w budżecie gminy oraz pozyskanych środków z funduszy unijnych
Rok | Lp | Nazwa zadania | Koszt realizacji | Udział środków gminy | Udział środków unijnych | Uwagi | |
2008 | 1
| Remont dachu i wymiana stolarki |
250 tyś zł. |
15 % |
85 % |
| |
2
| Termomodernizacja budynku posterunku Policji | ||||||
250 tyś zł. |
15 % | 85 %
|
| ||||
3 | Remont budynku w Łoajch Awissa | ||||||
80 tyś. zł. | 60 % |
| Inne 40 % | ||||
4 | Termomodernizacja budynku w Słuczu | ||||||
| |||||||
20 tyś zł | 100 % |
| |||||
5 | Razem koszty | ||||||
| |||||||
600 tyś zł. |
|
| |||||
2009 | 1
| Termomodernizacja lokali w budynku szkoły podstawowewj w Radziłowie | 20 tyś zł.
| 100 % |
|
| |
2
| Wymiana kanalizacji sanitarnej w lokalu mieszkalnym w Klimaszewnicy | 5 tyś. zł
| 100%
|
|
| ||
3 | Razem koszty | 25 tyś zł |
|
|
| ||
2010 | 1
| wymiana instalacji elektrycznej, remont instalacji wod. - kan. w lokalu mieszkalnym budynku Szkoły Podstawowej w Kramarzewie. | 30 tyś. zł.
| 100 %
|
|
| |
2 | Razem koszty | 30 tyś. zł. |
|
|
| ||
2011 | 1
| Remont lokali mieszkalnych w Rydzewie Szlacheckim | 800 tyś zł.
| 15%
| 85 %
|
| |
2 | Remont lokali mieszkalnych w Glinkach | 500 tyś zł. | 15 % | 85 % |
| ||
3 | Wymiana instalacji elektrycznej w lokalu w Klimaszewnicy | 15 tyś zł | 100 % |
|
| ||
4 | Razem koszty | 1315 tyś zł |
|
|
|
9. Postanowienia końcowe.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym programie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r O ochronie praw lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego, oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.
Metryka strony